Monthly Archive: August 2009

25 Rules Of Being Close To Allah

BISM-ILLAH-IR-RAHMAN-IR-RAHEEM In the name of Allah, the most compassionate, the Merciful As Salamun Alaikum

01. Start off each day with waking up Supplications, thanking Allah for waking up in good shape.

02. Put Allah first in your life.

03. Broaden your horizons – learn 5 new verses from the Quran every day, travel to pray far in the mosque to brighten your day, take up a booklet having supplications and read them.

04. Pray Salaat Al-dhuhaa (after sunrise).

05. If someone says something mean; to you, just shrug it off and dismiss it in a friendly, laidback manner, and pray that Allah shall forgive him or her.

06. When you get angry, remember Allah, and how short and worthless life is to waste in being Angry.

07. Remember that you can never have too many friends, but you can have few quality friends that help you fulfill the purpose of your creation (i.e. live for Allah).

08. When you're happy, try to share your happiness with others. Thank Allah for that, and pray its continuation.

09. When something bad or embarrassing happens to you, just think that it could always be worse, remember the reward of patience, and thank Allah that it's not worse than it is.

10. Do something extra of goodness once in a while, like feeding a poor person, or caressing an orphan's head.

11. Never stop believing that you can win Allah's love and thus work for it. Then you can win the love of Allah's slaves.

12. Spend some time thinking of Allah's amazing creation.

13. Always love those who love Allah unconditionally. This way you will ensure that you live for Him, love for Him, and hate for Him (those who are enemies of Allah).

14. Find the righteous ways to express yourself, and if you think that what you are about to say shall cause no benefit, maintain silence.

15. Every now and then, give yourself a break. Play sports, give time to your family, friends, but always remember Allah and watch that He is watching you.

16. Pray for blessing to come to those being lost, and pray to Allah to guide them to the right path.

17. Hug your parents, kiss their hands and heads and always obey but stop at Allah's orders.

18. Smile to everyone, for your smile makes a big difference to him or her and you are rewarded.

19. Forgive, forget and smile.

20. Tears are not for women only… tears are for all human beings with feelings remaining in them. Don't restrain your tears when remembering Allah.

21. When people criticize your actions and effort, revise your actions and see if they please Allah or no. If they do; then ignore and remember how the Prophet (SAW) and the Sahaba were criticized, made fun of and even physically harmed, so have patience.

22. Read the Quran daily and try to have a schedule for completing it as much as you could. As you open the Quran daily, read with observing not just passing your eyes through the words.

23. Don't let popularity go to your head, for it never lasts and you may lose from it more than gain.

24. Never look down on anybody, for, to Allah, they may be better than you.

25. Send this to all brothers with the intention of having a healthy society living for Allah and pray. "Invite all to the way of thy Lord with wisdom and beautiful preaching; And consult with them in ways that are best and most gracious." (Al-Qur'an, 16:125)

I’m so lonely!

Waktu engkau kanak2, kau laksana kawanku sejati
Dengan wudu’ aku disentuh dalam keadaan suci
Aku dipegang, dijunjung, di atas rehal aku dipelajari
Aku dibaca dengan kuat atau perlahan setiap hari.

Sekarang engkau dewasa…kau tak berminat lagi…
Apakah aku…hanya untuk kanak2 yang belajar mengaji ?

Sekarang aku disimpan hanya sebagai perhiasan
Atau….dibuat tangkal untuk menakutkan hantu syaitan
Aku tersingkir, dibiarkan kesendirian dalam kesepian
Di atas almari, di dalam laci, aku dipendamkan.

Dulu…pagi2…surah2ku engkau baca beberapa halaman
Sekarang…sambil minum kopi…engkau baca Berita Harian
Masa lapang..engkau membaca sastera karangan manusia
Sedangkan ayat2ku datang dari Tuhanmu Yang Maha Perkasa.

Waktu malam engkau nongkrong di depan TV
Menonton pertandingan bola dan lakonan TV Three
Di depan komputer berjam-jam engkau duduk
Masa berlalu…aku menjadi buruk dalam gerobok
Mengumpul debu diselaput abuk.

Apakah suratkabar, TV, computer, dapat memberimu hikmat
Bila engkau di kubur kesendirian menunggu kiamat
Engkau didatangi pemeriksaan oleh para malaikat
Hanya dengan ayat2 Tuhanku engkau dapat terselamat.

Sekarang engkau begitu leka membuang peluang…
Setiap saat berlalu…kuranglah baki umurmu…dan kubur sentiasa menunggu
Engkau bisa kembali kepada Tuhanmu bila-bila waktu
Apabila malaikat maut mengetuk pintu.

Kalau aku dibaca selalu dan dihayati…
Di kubur nanti….

Aku datang sebagai pemuda tampan membantu engkau membela diri
Peganglah aku lagi . .. bacalah aku setiap hari
Kerana ayat2ku adalah dari Tuhan Yang Maha Mengetahui
Yang disampaikan oleh Jibril kepada Nabi.

Keluarkanlah aku dari almari…sentuhilah aku lagi…
Jangan aku dibiarkan sendiri….”so very lonely “!

Aku Anak Yang Memakai Tudung

There’s always 2 sides of the coin. and information via the media is always selective. memang telah ditakdirkan, kita orang Islam pasti akan sentiasa dicabar. something to ponder: the Jews killed Christian’s Jesus but why are we Muslims the enemy?

You live to only fight an UNKNOWN battle

Aku Anak Yang Memakai Tudung

Aku anak yang memakai tudung
Ke sana ke sini dicemuh orang
Ke sana ke sini dikecam orang

Mereka lihat dengan pandangan garang
Seolah aku akan ke perang
Padahal aku hanya ke sekolah
Menuntut ilmu apalah salah

Kanak-kanak sampai ke sekolah
Disambut oleh keriangan kawan
Aku pula sampai ke sekolah
Disambut oleh para wartawan
Mereka bergegas mengambil gambar
Untuk dijadi hiasan akhbar

Aku mula takut dan hairan
Banyaknya mereka dari segi bilangan
Aku mula bertanya ayahku
“Apakah benda yang mereka mahu?
Apakah salah yang aku lakukan?”

Kamera-kamera terus mengiringiku
Sehinggalah aku diambil guru
Ayah terus mendakap tubuhku
“Selamat tinggal wahai puteriku”

Ketika sampai di bilik darjah
Aku mula berkenal-kenalan
Dan mula mendapat kawan
Sungguh seronok bergaul mesra
Dengan kawan tak kira bangsa

Hari pertama memang seronok
Dapat belajar dan juga berkawan

Tapi bila ceritaku mula disiarkan
Oleh pihak media tempatan
Kawan-kawanku mula memulaukan
Aku keseorangan
Tiada berteman

Kenapa sekarang mereka demikian?
Padahal hari-hari pertama
Mereka bersama Beramah tamah Bergaul mesra
Tak kira apa pun bangsa
Tak kira pakaianku bagaimana

Ini semua kerana cemuhan
Sudah mula tersebar luas
Aku ingin sekali fahamkan
Apa perkara yang mereka tak puas?

Semakin hari semakin sedih
Mendengar cemuhan, tersangatlah pedih

Mereka berbisik sesama sendiri ” Eh, Mak kita cakap jangan kawan dengan budak tudung tu.

Dia degil.

Pengetua suruh buka tudung dia tak mahu”

Ini semua adalah cemuhan
Menyebabkan aku keseorangan
Belajar dan bermain Tiada berteman
Duduk aku di satu sudut
Dituduh sebagai orang yang kolot
Kerana aku memakai tudung

Sebenarnya, ketahuilah wahai masyarakat
Akulah yang merayu pada Sang Ibu
Aku bertudung jangan disekat
Ketika ke sekolah menuntut ilmu
Dari kecil tudung kupakai
Baik ke pasar atau ke kedai

Kini,
Setiap kali ibuku mula menyarongkan
Sehelai tudung ke atas kepalaku
Wajahnya sedih menahan pilu
Kemudian akan ibu mula ucapkan

“Nak, nanti di sekolah kena bersabar. Nanti banyak orang yang nak ambil gambar. Biarkan mereka ya nak. Kita ke sekolah untuk belajar.”

Sungguh lembut ibu bapaku
Ketika mereka sedang bercakap
Walau kini ada cemuhan
Bahawa mereka orang biadap!

Ini semua adalah hinaan
Ke atas aku menjadi tekanan
Tapi hati kucekalkan
Bukankah ini sunnah Tuhan?
Bahawa hidup ada ujian

Kini, Kami tetap menanti
Akan keputusan yang akan diberi
Adakah kami akan dihina
Atau tetap menahan hiba

Sudahlah Ibu Jangan menangis
Sudahlah Ayah Jangan bersedih
Walau hati telah terguris
Akibat hinaan yang sangatlah pedih
Ini rayuan anakmu yang soleh

Oleh: Belia Ghufran Seorang yang prihatin

VISI Seri_Akhawaat
“Membina Khaira Ummah Melalui Penjanaan Ukhuwwah Islamiyyah Serta Pengislahan Muslimah Berlandaskan Al-Qur’an Dan Sunnah Rasulullah S.A.W.”

**********************************************************************

Dari Abu Hurairah r.a. pula bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barangsiapa yang mengajak kepada petunjuk – yakni kebenaran, maka baginya adalah pahala seperti pahala2 orang yang mengikutinya, tidak kurang sedikitpun dari pahala mereka itu.”

(Hadith riwayat Muslim)

Kisah Benar Untuk Dijadikan Iktibar

Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi. Setelah memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan “Perubatan Melalui Al-Qur’an”. Kajian perubatan melalui Al-Qur’an membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-Qur’an. Di antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed) dan sebagainya.

Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak masuki oleh darah. Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati
bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan sembahyang. Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu
sahaja.

Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut
kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam. Begitulah keagungan ciptaan Allah.

Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang, maka otaknya tidak
akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk
menganuti agama Islam ‘sepenuhnya’ kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini.

KESIMPULANNYA

Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak bersembahyang, apatah lagi yang tidak beragama Islam, walau pun akal mereka berfungsi dengan secara normal tetapi sebenarnya dalam sesuatu keadaan mereka akan kehilangan pertimbangan dalam membuat keputusan yang normal.

Justeru itu, tidak hairanlah jika manusia ini kadang kala tidak segan silu untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah kejadiannya, walau pun akal mereka mengetahui bahawa perkara yang akan dilakukan itu adalah bersalahan dengan kehendak mereka. Inilah adalah kesan daripada ketidakupayaan otak mereka untuk mempertimbangkan akan perbuatan mereka itu secara lebih normal. Maka dengan itu tidak hairanlah timbulnya bermacam-macam gejala-gejala sosial masyarakat masakini.

Dari itu, marilah kita bersama-sama mengambil ikhtibar daripada kisah di atas. Ambillah Islam secara menyeluruh dan bukannya secara berdikit-dikit.

Dipetik daripada Arab News, 7 Januari (atau Februari) 1987.

Syukran Syukran

Bila menerima sesuatu yang baik dan menggembirakan, kita di sunatkan sujud syukur. Taklah susah sangat nak buat sujud syukur ni.. tak sampai lima minit.

Rukun sujud syukur adalah seperti berikut:-
1. Niat
2. Takbiratul Ihram
3. Sujud (sekali sahaja)
4. Salam

Dan syarat2nya sama seperti hendak sembahyang fardhu, iaitu dalam wudhu, mengadap kiblat, menutup aurat dan sebagainya. Ini maknanya, anda boleh mulakan sujud syukur, dalam duduk (macam duduk antara dua sujud). Takbiratul ihram dan niat, terus sujud. Selepas bangun dari sujud, beri salam. Mudahkan?

Berikut adalah ayat yang digalakkan dibaca sewaktu sujud :
Maksudnya:
Telah sujud wajahku kepada (Allah,Zat) yang Menciptakannya, yang Membentuknya dan yang Membuka pendengarannya serta penglihatannya dengan daya dan kekuatanNya maka Maha berkat (serta maha tinggilah kelebihan) Allah sebaik-baik Pencipta2 Jika anda tak hafal yang ini, dan mahu mengerjakan sujud syukur, masih boleh. Baca sahaja yang anda selalu baca waktu sujud. Ringankanlah badan kita untuk melakukan sujud syukur selalu, agar kita tidak lupa diri dengan kejayaan atau kecapaian sendiri.

Pesanan Ustaz Aqil……

Assalamualaikum…

Marilah bersama kita renungkan kata-kata ini. Semoga segala perlakuan kita
semua akan sentiasa diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT pada setiap masa dan ketika.

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.

Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat.
Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat.
Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.

Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat.
Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat.
Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat.

TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat,
kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.

Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat.
Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat,
KETIKA ITU manusia mula mengubah tabiat.

Apabila manusia telah mengubah tabiat,
ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.

Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jerla minyak
gamat.

Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat.

Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan, pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat.
Suka sangat menunjukkan pusat.

Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda ‘bulat’.

Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
Duduk jauh berkirim surat.

Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.

Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?

Kita ‘bukti’ lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat.

Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.
MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.

Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.

Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat! .

Berangkat menuju ke negeri akhirat.

Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mau ingat.

Umur mu banyak mana mu buat ibadat…?
Zaman muda mu, apa yang telah mu buat…?
Harta benda anta, dari mana anta dapat…?
Ilmu anta, adakah anta manafaat…?

Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera
meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.

(Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil Hayy Rawa. Sebarkanlah ini kepada ahli keluarga, saudara-mara, rakan-rakan dan sahabat handai kita agar masyarakat kita akan menjadi sebuah masyarakat yang bukan sahaja maju dari segi duniawi malah ukhrawi. Insya-Allah…Allahhuakbar! Allahhuakbar! Allahhuakbar!)

Du’a To Remember During Ramadhan

Du’a fasting:
Nawaitu Suma Ghadin An Adaai Fardhi Syahri Ramadhaani Haatzihis Sanati lillahi Ta’ala.
Saya niat puasa esok hari fardu Ramadhan di tahun ini hanya karena Allah taala.

Du’a breaking fast:
Allahumma inni laka sumtu wa bika aamantu wa ‘ala rizq-ika aftarthu.
Ya Allah, demi Engkau, aku puasa dan dengan rezeki-Mu aku berbuka.

Du’a used by Rasulullah SAW to break Fast:
Zahabaz Zama’u wabtallatil ‘uruuqu wathabatal Ajru Insyaallah.
Telah hilang rasa haus dan urat – urat telah basah serta pahala telah ditetapkan, insya Allah.

Solat Terawih

Shalat Tarawih dalam bulan Ramadhan ialah shalat Tahajjud atau shalatul lail yang dilakukan pada malam-malam bulan lainnya. Sesudah membaca Al Fatihah pada setiap rakaat, lalu membaca ayat-ayat atau surah dari Al Quran . Bilangan rakaat shalat Tarawih sesuai sunnah Rasulullah SAW ialah 11 rakaat; terdiri dari 8 rakaat shalat Tarawih dan 3 rakaat shalat Witir. Sementara Umar bin Khatab r.a. mengerjakannya 20 rakaat dengan ditambah witir 3 rakaat. Shalat tarawih termasuk sunnah muakkad , boleh dikerjakan dengan berjamaah boleh juga sendiri.

Menurut pendapat Al Ghazali, dalam bukunya " Rahasia-rahasia Shalat" , walaupun dapat dikerjalan sendiri tanpa berjamaah, shalat Tarawih yang dilakukan secara berjama'ah lebih afdhal , sama seperti pendapat Umar r.a. , mengingat bahwa sebagian shalat nawafil telah disyariatkan dalam jama'ah, maka yang ini pun pantas dimasukkan ke dalam kelompok tersebut. Sedangkan alasan kekhawatiran timbulnya riya bila berjamaah, atau pun kemalasan bila sendirian, sudah jelas menyimpnag dari tujuan keutamaan berkumpul dalam suatu jama'ah. Barangkali, orang yang berpegang pada alasan tersebut ingin berkata bahwa melakukan shalat lebih baik daripada meninggalkannya karena malas, dan bahwa kemalasan (bila sendirian) lebih baik daripada riya (jika shalat jamaah). Demikian menurut Al Gazhali.

Cara Mengerjakan

2×4 rakaat + Witir, yaitu setiap 4 rakaat 1 kali salam, ditambah dengan witir 3 rakaat 1 kali salam.

4×2 rakaat + 3 rakaat witir, yaitu setiap 2 rakaat 1 kali salam, ditambah dengan witir 3 rakaat 1 kali salam.

Waktu shalat Tarawih ialah sejak selesai shalat Isya hingga terbit fajar.

http://www.myquran.com/shalat/s_tarawih.htm

Apakah arti tarawih itu? Kata tarawih adalah bentuk jamak dari kata tarwih, yang berasal dari kata raha yang artinya "mengambil istirahat". Shalat ini disebut shalat tarawih, karena orang yang menjalankan shalat ini mengambil istirahat sejenak setelah selesai salat sunnah ba'da isya dua rakaat. Shalat tarawih ini terdiri dari delapan rakaat, dibagi menjadi empat, masing-masing dua rakaat, kemudian dengan tiga rakaat shalat witir.

Sebenarnya shalat tarawih yang dilakukan di bulan Ramadhan merupakan shalat tahajjud yang dilaksanakan pada bulan-bulan biasa. Dengan kata lain, shalat tahajjud yang dilaksanakan dalam bulan Ramadhan itulah yang akhirnya menjelma menjadi shalat tarawih sekarang ini.

Rasulullah SAW sangat menaruh perhatian pada shalat tahajjud yang dilaksanakan pada bulan Ramadhan ini. Dalam sebuah hadits, rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa bangun malam untuk menjalankan shalat dalam bulan Ramadhan, disertai iman, dan karena ingin memperoleh perkenan (ridha) ilahi, dosanya akan diampuni (HR Bukhari)". Dan ada pula hadis yang menerangkan bahwa Rasulullah membangunkan istri-istri beliau untuk menjalankan shalat tarawih (HR Bukhari). Kadang-kadang beliau pergi ke rumah putrinya, Siti Fatimah, dan suaminya, Sayyidina Ali k.w., supaya menjalankan shalat tahajjud bulan Ramadhan.

Demikian besarnya perhatian Rasulullah kepada shalat tahajjud dalam bulan Ramadhan, sehingga sebuah hadis menerangkan bahwa Rasulullah mempunyai sebuah kamar kecil di Masjid yang dibuat untuk beliau sendiri, dilengkapi dengan tikar, sebagai tempat menyendiri untuk menjalankan shalat tahajjud selama bulan Ramadhan. Pada suatu malam Rasulullah bangun untuk melaksanakan shalat tahajjud, tiba-tiba para sahabat yang berada di masjid melihat beliau, lalu mereka ikut bershalat, maka terjadilah shalat tarawih tersebut berjamaah, dengan Rasulullah sendiri sebagai imamnya. Pada malam berikutnya, orang-orang yang melakukan shalat tarawih berjamaah itu bertambah besar; dan pada malam ketiga, orang-orang yang ikut shalat tarawih berjamaah bertambah besar lagi. Tetapi pada malam keempat, Rasulullah tidak muncul untuk memimpin shalat tarawih berjamaah, sebab Rasulullah sangat khawatir, kalau-kalau kelak dikemudian hari, shalat tarawih itu akan dianggap sebagai shalat fardhu. Oleh karena itu, Rasulullah SAW menganjurkan kepada umatnya agarmenjalankan shalat tarawih di rumahnya masing-masing (HR Bukhari).

Dengan demikian, pada zaman Rasulullah, zaman Khalifah Abu Bakar, dan zaman permulaan Khalifah Umar, shalat tahajjud selama bulan Ramadhan dilakukan sendiri-sendiri di rumah masing-masing (HR Bukhari). Tetapi kemudian, Khalifah Umar mengadakan perubahan, yaitu shalat tahajjud pada bulan Ramadhan dilaksanakan secara berjamaah setelah melaksanakan shalat Isya. Umar bin Khattab sendiri mengatakan – seperti yang direkan oleh Imam Bukhari – bahwa perbuatannya itu adalah bid'ah, dan bahwa shalat yang dilakukan pada larut malam ketika orang-orang sedang tidur, itu lebih baik daripada shalat tarawih yang dilakukan pada permulaan malam. Walaupun demikian, bagi kebanyakan orang perubahan yang dilakukan oleh Khalifah Umar itu diterima dengan baik berdasarkan teladan Rasulullah SAW sendiri yang pernah melaksanakan shalat tahajjud berjamaah selama tiga malam berturut-turut.

http://www.myquran.com/ramadhan/tarawih.htm